sobota, 25 maja 2013

Apel ucznia do nauczyciela


Kilka miesięcy temu podczas lekcji w gimnazjum na warsztat wziąłem  przypisywany Januszowi Korczakowi Apel twojego dziecka. Wyjątkowość tego tekstu polega na tym, że stawia młodego człowieka w roli równorzędnego partnera w rozmowie z dorosłymi. Pracą domową z zajęć było stworzenie na wzór omawianego własnego apelu, tym razem skierowanego do nauczycieli. 

Licencja: CC BY-NC-SA 2.0; autor: CharlesFred
Jeśli dać młodym ludziom głos, można się od nich bardzo dużo dowiedzieć. Uczniowie spędzają z nami w szkole długie godziny, a potem jeszcze zabierają ze sobą do domu oceny, sukcesy i porażki, zadania do wykonania, które przypominają im o nas. Uczeń wie o nauczycielach więcej i zna ich lepiej niż niejednemu z belfrów mogłoby się wydawać. Zna ich pasje, słabe i mocne punkty, nawyki i głupie przyzwyczajenia. Choć nie ma dziennika, gdzie mógłby wpisywać swoje noty, potrafi obserwować i oceniać. Dokonałem kompilacji prac-apeli, współczesny nauczyciel może przeglądać się w nich jak w zwierciadle.

Apel ucznia do nauczyciela

  1. Nie bądź zbyt surowy. Jestem jeszcze dzieckiem i mam prawo do błędów.
  2. Nie wyśmiewaj moich błędów. Dopiero się uczę, ty jesteś już po studiach.
  3. Nie karz wszystkich za czyny jednej osoby.
  4. Pozwól mi mieć swoje poglądy i nie narzucaj stylu życia. Każdy uczeń chce być sobą.
  5. Nie poniżaj. Tracę wtedy wiarę w siebie.
  6. Szanuj mnie, bo każdy zasługuje na szacunek. Nauczyciel również w tym powinien dawać dobry przykład.
  7. Bądź otwarty na moje problemy. Szkoła to mój drugi dom, chcę tu się czuć bezpiecznie.
  8. Nie poruszaj kwestii osobistych podczas lekcji. Możesz tym zranić czyjeś uczucia.
  9. Nie dyskryminuj.  Nie liczy się moja płeć ani wygląd, tylko wiedza.
  10. Nie miej ulubieńców w klasie. Wszyscy po równo zasługują na twoją uwagę.
  11. Kiedy popełnisz błąd, przyznaj się do tego. Wszyscy jesteśmy ludźmi i każdy może się mylić.
  12. Panuj nad sobą. Nie daj się podczas lekcji wyprowadzać z równowagi.
  13. Nie wymuszaj na mnie szacunku. Jeśli na niego zasługujesz, na pewno go otrzymasz.
  14. Nie bój się przepraszać. To nie ujmie ci godności, a podniesie moje morale. 
  15. Nie wywyższaj się - odstręczasz mnie tym od siebie i wywołujesz niechęć.
  16. Nie wmawiaj mi, że wiesz wszystko.
  17. Bądź kompetentny. Ucząc innych, musisz sam wykazać się wiedzą.
  18. Nie miej do mnie pretensji, gdy na lekcji coś nie wychodzi. Może czasem jest w tym trochę twojej winy.
  19. Oceniaj sprawiedliwie, bądź wobec mnie fair.
  20. Nie oceniaj za mój charakter, tego nie można  przekładać na stopnie w nauce. 
  21. Nie zawłaszczaj lekcji. Daj też i mi szansę wykazania się wiedzą.
  22. Nie wmawiaj mi, że twój przedmiot jest najważniejszy. Każdy ma prawo do własnych upodobań.
  23. Nie zadawaj dużo pracy domowej. Pamiętaj, że inni nauczyciele też wymagają pracy w domu, a ja mam przecież jeszcze i inne obowiązki.
  24. Bądź wobec mnie wymagający, ale czasem możesz przymknąć oko na niedociągnięcia.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz